Bild
Nästa artikel
Ledig lördag
Ledig lördag
Ledig lördag
Ledig lördag
Ledig lördag

Ledig lördag

Vi tar en sista minuten till Åkers styckebruk
På Biltemaparkeringen i Botkyrka står Chryslern lite truligt bortvänd i ett hörn av parkeringen. Den glåmiga platsen får bilen att se ut som ett grönskimrande hologram, något slags tredimensionellt tecken som försöker kommunicera i en helt oförstående miljö av slutna fasader och parkeringsrutad asfalt.
Dörren öppnas som en ceremoniell hälsning när jag närmar mig.
Att situationen uppstått har föranletts av Patrik Gadlers mejl till kompisarna med frågan: "Någon som vill med till Persåkers Speed Shops Swap Meat i Åkers styckebruk på lördag?" Jag var den som inte hade något annat för mig denna vintriga februaridag och svarade:  "Jag hakar på!"
Så enkelt kan det vara när en händelse vill komma till.
Vi lämnar beslutsamt en omgivning som inte bryr sig om oss och rullar iväg söderut på E4. Chryslern rör sig världsvant bland irrande bilar med sammanbitna ansikten bakom vindrutorna - så där som man själv kan se ut en lördag i shoppingland. Patrik kör. Han berättar att han nyligen bytt bakaxelutväxling för att få ner motorvarvet i landsvägsfart, men är inte riktigt nöjd med resultatet eftersom det fortfarande är lite surrig gång. Han misstänker att det inte var den önskade utväxling han fått och ska nu byta till en annan bakaxelklump. Till det behövs en ny packning och därmed har vi också ett ärende att uträtta.
 Chryslerns bakaxel är smidigt konstruerad genom att kronhjul och pinjongdrev sitter monterade som en separat enhet vilket gör bytet relativt enkelt. På andra konstruktioner måste den nya utväxlingens spel mellan kuggarna mätas in med indikatorklocka, med andra ord ett avancerat precisionsjobb.
 Jag upplever det ändå som att Chryslern går behagligt i 110 som vi kör. Ett svagt vinande ljud från Torquefliten, den treväxlade automatlådan, söker sig in i kupén men vindbrus och däcksljud stannar ute.  
 Samtalet kommer sedan in på trivsamt ovidkommande frågor och den korta sträckan till Åkers styckebruk avverkas omärkligt. Väl framme konstaterar vi aningen snopet att ytterst få bilar med samma ursprung som vår har infunnit sig. Vi noterar dock en vinterutrustad Pontiac Laurentian med eftermonterad strålkastarspolning från nyare bilårgång i stötfångaren.
 Chryslerns kaross bjuder på ett formspråk som lämpar sig utmärkt att använda som fikaplats och vi ställer termos med muggar på "cat walken", skuldran längs bilens kraftfullt profilerade sida. Sedan strosar jag omkring mellan säljarnas uppställd bord medan Patrik ställer sig i kö inne i butiken. Kommersen är kylig som snödrivorna omkring oss och jag hittar inget som leder till inköp.
 Precis som det brukar bli.
 På hemväg blir det jag som får köra och det tar en stund innan jag vant mig vid bilens personlighet. Bakbromsarna låser sig lätt på isfläckarna men det driver förvånansvärt bra även där det är halt, trots avsaknad av diffbroms. I högre fart upplever jag Chryslern som oväntat stabil och vibrationsfri. Tungt och värdigt förs vi framåt, nu på den gamla riksettan förbi Taxinge slott och Södertälje, sedan vidare mot Salem och Botkyrka.
 Tillbaka på Biltemas parkering har halva lördagen passerat och uppdraget är slutfört. I skuggan av shoppingcentrets skyltar med reavaror och varmkorv konstaterar vi att en termos kaffe och 45 kronor för en packning har spenderats på vår nöjesresa. Bensinkostnad sätter vi upp på friskvårdskontot.
Taggar: Reportage, Chrysler

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.